Remembrance: Crystal Tears is een performance-lezing die zich afspeelt tussen ritueel en tekst, en die onderzoekt hoe verdriet, herinnering en ademhaling het lichaam vormgeven.
Door middel van fragmenten van beweging, geluid en gesproken tekst ontvouwt de open studiosessie zich als een work-in-process – een open proces in plaats van een voltooide vorm, een ruimte waar het lichaam luistert, zich herinnert en transformeert. De performance kadert binnen Elbalouty's aanhoudend onderzoek, geworteld in studies naar inheemse geneeswijzen en de relatie tussen mens en dier, waarbij ze onderzoekt hoe rouw, herinnering en ontheemding in het lichaam leven – en hoe rituelen, trance en gebaren kunnen uitgroeien tot handelingen van herinnering en verzet.
In deze fase van richt Hend zich op de betekenis en oorsprong van klassieke Arabische woorden en klaagzangen als poorten naar belichaamde herinneringen. Door deze woorden opnieuw uit te spreken, door middel van ademhaling, herhaling en trilling, tracht dit werk te onthullen hoe taal zelf voorouderlijke sporen in het lichaam kan doen ontwaken. Het vormt een open uitnodiging om de vraag te stellen: hoe herinnert het lichaam zich wanneer een land verloren ging?
PRAKTISCHE INFORMATIE
Wanneer: 4 november 2025, 19:30 uur - deuren open om 19:00 uur
Waar: Espace Magh, Rue du Poinçon 17, 1000 Brussel
Toegang: gratis, maar met verplichte registratie -
bevestig je aanwezigheid via deze link
OVER DE ARTIEST
Hend Elbalouty (EGY/DE) is choreografe, performer, schrijfster en body practicioner die werkt op het snijvlak van culturele praktijken, sociale klasse en artistieke expressie. Ze heeft een masterdiploma in podiumkunsten van de Academy of Media Arts in Keulen en doet actief onderzoek naar culturele praktijken en de representatie van sociale klasse in de kunstgemeenschap.
Haar werk verkent de politiek van beweging, met name door middel van haar bekroonde voorstelling geïnspireerd op Egyptische straatdans (Mahraganat), waarvoor ze in 2021 de Grand Art Prize van de Friends of the KHM ontving.
Dit onderzoek leidde tot haar eerste boek, Mahraganat Dance: Between Acceptance and Rejection (2023), dat werd voorgesteld in culturele centra in Duitsland en Egypte. Hend doceerde beweging en performance aan de Universiteit van Keulen en aan verschillende onafhankelijke instellingen, waarbij ze zich richt op belichaamde tekst, zelfexpressie en het helende potentieel van artistieke praktijken.
Hend overschrijdt artistieke grenzen door de Arabische taal te integreren in performances in Duitsland. Ze onderzoekt de rol van kunst als instrument om het individu te empoweren en verwaarloosde vormen van expressie zichtbaar te maken.
Remembrance: Crystal Tears is een performance-lezing die zich afspeelt tussen ritueel en tekst, en die onderzoekt hoe verdriet, herinnering en ademhaling het lichaam vormgeven.
Door middel van fragmenten van beweging, geluid en gesproken tekst ontvouwt de open studiosessie zich als een work-in-process – een open proces in plaats van een voltooide vorm, een ruimte waar het lichaam luistert, zich herinnert en transformeert. De performance kadert binnen Elbalouty's aanhoudend onderzoek, geworteld in studies naar inheemse geneeswijzen en de relatie tussen mens en dier, waarbij ze onderzoekt hoe rouw, herinnering en ontheemding in het lichaam leven – en hoe rituelen, trance en gebaren kunnen uitgroeien tot handelingen van herinnering en verzet.
In deze fase van richt Hend zich op de betekenis en oorsprong van klassieke Arabische woorden en klaagzangen als poorten naar belichaamde herinneringen. Door deze woorden opnieuw uit te spreken, door middel van ademhaling, herhaling en trilling, tracht dit werk te onthullen hoe taal zelf voorouderlijke sporen in het lichaam kan doen ontwaken. Het vormt een open uitnodiging om de vraag te stellen: hoe herinnert het lichaam zich wanneer een land verloren ging?
PRAKTISCHE INFORMATIE
Wanneer: 4 november 2025, 19:30 uur - deuren open om 19:00 uur
Waar: Espace Magh, Rue du Poinçon 17, 1000 Brussel
Toegang: gratis, maar met verplichte registratie -
bevestig je aanwezigheid via deze link
OVER DE ARTIEST
Hend Elbalouty (EGY/DE) is choreografe, performer, schrijfster en body practicioner die werkt op het snijvlak van culturele praktijken, sociale klasse en artistieke expressie. Ze heeft een masterdiploma in podiumkunsten van de Academy of Media Arts in Keulen en doet actief onderzoek naar culturele praktijken en de representatie van sociale klasse in de kunstgemeenschap.
Haar werk verkent de politiek van beweging, met name door middel van haar bekroonde voorstelling geïnspireerd op Egyptische straatdans (Mahraganat), waarvoor ze in 2021 de Grand Art Prize van de Friends of the KHM ontving.
Dit onderzoek leidde tot haar eerste boek, Mahraganat Dance: Between Acceptance and Rejection (2023), dat werd voorgesteld in culturele centra in Duitsland en Egypte. Hend doceerde beweging en performance aan de Universiteit van Keulen en aan verschillende onafhankelijke instellingen, waarbij ze zich richt op belichaamde tekst, zelfexpressie en het helende potentieel van artistieke praktijken.
Hend overschrijdt artistieke grenzen door de Arabische taal te integreren in performances in Duitsland. Ze onderzoekt de rol van kunst als instrument om het individu te empoweren en verwaarloosde vormen van expressie zichtbaar te maken.