Griot Ballaké Sissoko stamt uit een familie van korameesters – de harp-luit met 21 snaren uit de Mandinka-cultuur. Sissoko was pas 13 jaar toen hij lid werd van het Ensemble Instrumental National du Mali, het orkest dat zijn vader leidde. Hij groeide uit tot een veelgevraagde muzikant, solo of aan de zijde van artiesten als Toumani Diabaté, Taj Mahal, Ludovico Einaudi en Vincent Ségal. Zijn internationale reputatie dankt hij aan de verfijndheid en complexiteit van zijn spel, en aan zijn onwaarschijnlijk improvisatietalent.
Muzikaal wonderkind Göksel Baktagir ontpopte zich tot een veelgelauwerd en productief componist en heeft intussen meer dan 400 werken op zijn naam staan. Hij reisde de wereld rond als één van Turkije’s meester qanun spelers, het instrument waarvan hij in zijn spel de mogelijkheden en grenzen aftast en dat hij introduceerde in stijlen zoals jazz en new age.
Een avond waarop twee verfijnde muziale werelden samenkomen en in dialoog gaan.
Ikv van de concertreeks Qanun Dialogues
قانون (Qanun) betekent "wet" in het Arabisch. Het instrument kreeg die naam omdat het in klassieke ensembles de toonhoogte voor de andere instrumenten en de zanger bepaalt. De Qanun gaat tenminste terug tot de 10e eeuw en stamt uit het Midden-Oosten, maar wordt ook bespeeld in de Maghreb, West-Afrika, Centraal-Azië en in het zuidoosten van Europa. Het trapeziumvormig houten instrument met 78 snaren speelt tot vandaag een sleutelrol in de Arabische en Turkse klassieke muziek. Moussem en BOZAR presenteren dit seizoen vooraanstaande qanun-spelers, in ensemble, in duo en in solo concerten.
Griot Ballaké Sissoko stamt uit een familie van korameesters – de harp-luit met 21 snaren uit de Mandinka-cultuur. Sissoko was pas 13 jaar toen hij lid werd van het Ensemble Instrumental National du Mali, het orkest dat zijn vader leidde. Hij groeide uit tot een veelgevraagde muzikant, solo of aan de zijde van artiesten als Toumani Diabaté, Taj Mahal, Ludovico Einaudi en Vincent Ségal. Zijn internationale reputatie dankt hij aan de verfijndheid en complexiteit van zijn spel, en aan zijn onwaarschijnlijk improvisatietalent.
Muzikaal wonderkind Göksel Baktagir ontpopte zich tot een veelgelauwerd en productief componist en heeft intussen meer dan 400 werken op zijn naam staan. Hij reisde de wereld rond als één van Turkije’s meester qanun spelers, het instrument waarvan hij in zijn spel de mogelijkheden en grenzen aftast en dat hij introduceerde in stijlen zoals jazz en new age.
Een avond waarop twee verfijnde muziale werelden samenkomen en in dialoog gaan.
Ikv van de concertreeks Qanun Dialogues
قانون (Qanun) betekent "wet" in het Arabisch. Het instrument kreeg die naam omdat het in klassieke ensembles de toonhoogte voor de andere instrumenten en de zanger bepaalt. De Qanun gaat tenminste terug tot de 10e eeuw en stamt uit het Midden-Oosten, maar wordt ook bespeeld in de Maghreb, West-Afrika, Centraal-Azië en in het zuidoosten van Europa. Het trapeziumvormig houten instrument met 78 snaren speelt tot vandaag een sleutelrol in de Arabische en Turkse klassieke muziek. Moussem en BOZAR presenteren dit seizoen vooraanstaande qanun-spelers, in ensemble, in duo en in solo concerten.