TAKEOVER (TOONMOMENT)

Radouan Mriziga

dans/muziek

Cultuurcentrum Berchem heeft een sterke traditie in het ondersteunen van jong podiumtalent en nieuw werk. Talenten die later uitgroeiden tot grote namen in het culturele veld of voorstellingen die bij ons het licht zagen en vervolgens Vlaanderen en de wereld veroverden. Die traditie doet CC Berchem graag alle eer aan met TAKEOVER. Een samengestelde avond voor fijnproevers en ontdekkers.


On

Radouan Mriziga studeerde in 2012 af aan P.A.R.T.S. Vorig seizoen werkte hij mee aan de voorstelling Half Elf Zomeravond die Bart Meuleman bij het Toneelhuis maakte. Met On werkt Redouan aan zijn eerste eigen creatie. Een van de vertrekpunten van het werk is de vraag hoe we worden beïnvloed door de enorme beeldenstroom die we voortdurend binnenkrijgen. De beelden bepalen ons niet alleen, ze vormen ook onze manier van kijken. Maar is dat we denken te zien altijd waar?

Radouan Mriziga werd in residentie uitgenodigd door Moussem Nomadisch Kunstencentrum om te werken aan deze eerste creatie. Het resultaat brengt hij in een eerste toonmoment tijdens TAKEOVER, op vrijdag 8 november 2013 in CC Berchem.


Nog op het programma die avond:

Jobst Schnibbe en Jorre Vandenbussche – Neotopia

Onze heerlijke nieuwe wereld in een lichtvoetige revue. In een reeks scherpe scènes en slappe sketches, spitse dialogen en ordinaire moppen, visuele grappen en citaten uit de vaderlandse pers schetsen ze een vermakelijk en verhelderend beeld van de Nieuwe Mens.


Nada Gambier – Action Scénique

The weight of invisible pain (Mechanics of emotion part 3) is opgebouwd uit tekstfragmenten van getuigenissen van huiselijk geweld die gepresenteerd worden naast foto’s die Nada genomen heeft op verschillende locaties in Finland, België en Duitsland. Hierin focust ze op de confrontatie tussen troost en geweld, liefde en misbruik in de private en publieke ruimte. Het gaat over geweld dat zich afspeelt achter gesloten deuren, het geweld dat we begaan tegenover anderen op het moment dat niemand kijkt.


Wolfram Ghesquière – Winther

Honingzoete klanken afgewisseld met vlijmscherpe, fel gierende snaren. Lyrische, dronken teksten die opborrelen uit de roes van een romanticus worden even later onderbroken door de koude sceptische opmerkingen van een ontnuchterde cynicus. "Wat wij gemeen hebben is een zwak voor verleiding, extremen en de eeuwige zoektocht naar balans." Spilfiguur Wolfram Ghesquière voert een opmerkelijk samengestelde band aan – die invloeden als blues, jazz, pop, rock tot oriëntaals moeiteloos door elkaar heen weeft.

Cultuurcentrum Berchem heeft een sterke traditie in het ondersteunen van jong podiumtalent en nieuw werk. Talenten die later uitgroeiden tot grote namen in het culturele veld of voorstellingen die bij ons het licht zagen en vervolgens Vlaanderen en de wereld veroverden. Die traditie doet CC Berchem graag alle eer aan met TAKEOVER. Een samengestelde avond voor fijnproevers en ontdekkers.


On

Radouan Mriziga studeerde in 2012 af aan P.A.R.T.S. Vorig seizoen werkte hij mee aan de voorstelling Half Elf Zomeravond die Bart Meuleman bij het Toneelhuis maakte. Met On werkt Redouan aan zijn eerste eigen creatie. Een van de vertrekpunten van het werk is de vraag hoe we worden beïnvloed door de enorme beeldenstroom die we voortdurend binnenkrijgen. De beelden bepalen ons niet alleen, ze vormen ook onze manier van kijken. Maar is dat we denken te zien altijd waar?

Radouan Mriziga werd in residentie uitgenodigd door Moussem Nomadisch Kunstencentrum om te werken aan deze eerste creatie. Het resultaat brengt hij in een eerste toonmoment tijdens TAKEOVER, op vrijdag 8 november 2013 in CC Berchem.


Nog op het programma die avond:

Jobst Schnibbe en Jorre Vandenbussche – Neotopia

Onze heerlijke nieuwe wereld in een lichtvoetige revue. In een reeks scherpe scènes en slappe sketches, spitse dialogen en ordinaire moppen, visuele grappen en citaten uit de vaderlandse pers schetsen ze een vermakelijk en verhelderend beeld van de Nieuwe Mens.


Nada Gambier – Action Scénique

The weight of invisible pain (Mechanics of emotion part 3) is opgebouwd uit tekstfragmenten van getuigenissen van huiselijk geweld die gepresenteerd worden naast foto’s die Nada genomen heeft op verschillende locaties in Finland, België en Duitsland. Hierin focust ze op de confrontatie tussen troost en geweld, liefde en misbruik in de private en publieke ruimte. Het gaat over geweld dat zich afspeelt achter gesloten deuren, het geweld dat we begaan tegenover anderen op het moment dat niemand kijkt.


Wolfram Ghesquière – Winther

Honingzoete klanken afgewisseld met vlijmscherpe, fel gierende snaren. Lyrische, dronken teksten die opborrelen uit de roes van een romanticus worden even later onderbroken door de koude sceptische opmerkingen van een ontnuchterde cynicus. "Wat wij gemeen hebben is een zwak voor verleiding, extremen en de eeuwige zoektocht naar balans." Spilfiguur Wolfram Ghesquière voert een opmerkelijk samengestelde band aan – die invloeden als blues, jazz, pop, rock tot oriëntaals moeiteloos door elkaar heen weeft.

dans / muziek / een moussem productie