Open Studio: Een digitale reconstructie van het Palestijnse dorp Saydun door Shayma Nader & Axel Korban

10/06/2025

Datum: Dinsdag 10 juni 2025
Tijd: 19:00
Locatie: Moussem Studio – Zeemtouwersstraat 6, 1070 Brussel
Toegang: Gratis, reserveren verplicht via deze link.

Saidoun: 31.841439, 34.903802 is een digitaal landschap in ontwikkeling dat gebruikmaakt van een hybride methodologie die gameontwerp, cartografisch onderzoek, open-source intelligence (OSINT), beeldanalyse en veldwerk combineert.

Op dinsdag 10 juni presenteert Moussem een eerste versie van het gameontwerp van Shayma Nader en Axel Korban. Shayma Nader was gedurende twee maanden in residentie bij Moussem. Ze nodigde Axel Korban uit om samen de digitale reconstructie van het Palestijnse dorp Saydun te ontwikkelen.

Over het werk
Ze benaderen het dorp, gelegen in het district al-Ramla, waarvan alleen de GPS- coördinaten ‘overblijven’, als een ruimtelijk archief en een speculatieve wereld, zoals het bestond vóór de ontvolking en vernietiging door Israëlische troepen tijdens de Nakba van 1948. Door de topografie, architectuur en omgevingskenmerken van het dorp zorgvuldig te reconstrueren aan de hand van open-sourcegegevens en herinneringskaarten, probeert het project een contrast te bieden met de voortdurende uitwissing van het Palestijnse leven en de Palestijnse plaatsen. In plaats van alleen maar het verleden te simuleren, wordt Saydun in de game ook een toevluchtsoord – een ruimte die zich verzet tegen verdwijning en vergetelheid en het recht opeist om in kaart te worden gebracht, herinnerd en opnieuw bewoond te worden. Daarmee onderzoekt het project het potentieel van digitale tools voor het reconstrueren van verdwenen geografieën en het speculeren over terugkeerpraktijken.

Over de kunstenaars
Shayma Nader is een Palestijnse kunstenaar, curator en onderzoeker, gevestigd in Brussel. Haar werk onderzoekt antikoloniale en anti disciplinaire verbeeldingen, vaak dwalend door landgebonden praktijken, collectieve herinneringen en speculatieve narratieven. Wandelen staat centraal in haar praktijk – als methode van onderzoek, oriëntatie en het aangaan van relaties. Momenteel is ze doctoraatsstudente artistiek onderzoek aan de Sint Lucas School of Arts (KdG) en de Universiteit Antwerpen. Ze heeft een bachelor-diploma Engelse literatuur van de Birzeit University en een masterdiploma Creative & Cultural Industries van SOAS, University of London.

Axel Korban is een 3D-kunstenaar met een achtergrond in documentairefotografie en installatiekunst. Zijn werk richt zich op de digitale reconstructie van scenografische en architecturale omgevingen, vaak in relatie tot mensenrechten en juridische contexten door middel van ruimtelijke storytelling. Met een BFA in documentairefotografie en een MFA in installatiekunst combineert hij in zijn praktijk sterke veldwerkmethoden, onderzoek en een technische, probleemoplossende benadering van het visualiseren van omstreden ruimtes. Momenteel ontwikkelt hij zijn werk binnen onderzoeksgerichte artistieke contexten, waarbij hij onderzoekt hoe digitale omgevingen kunnen dienen als kritische instrumenten voor getuigenissen en herinneringen.

Datum: Dinsdag 10 juni 2025
Tijd: 19:00
Locatie: Moussem Studio – Zeemtouwersstraat 6, 1070 Brussel
Toegang: Gratis, reserveren verplicht via deze link.

Saidoun: 31.841439, 34.903802 is een digitaal landschap in ontwikkeling dat gebruikmaakt van een hybride methodologie die gameontwerp, cartografisch onderzoek, open-source intelligence (OSINT), beeldanalyse en veldwerk combineert.

Op dinsdag 10 juni presenteert Moussem een eerste versie van het gameontwerp van Shayma Nader en Axel Korban. Shayma Nader was gedurende twee maanden in residentie bij Moussem. Ze nodigde Axel Korban uit om samen de digitale reconstructie van het Palestijnse dorp Saydun te ontwikkelen.

Over het werk
Ze benaderen het dorp, gelegen in het district al-Ramla, waarvan alleen de GPS- coördinaten ‘overblijven’, als een ruimtelijk archief en een speculatieve wereld, zoals het bestond vóór de ontvolking en vernietiging door Israëlische troepen tijdens de Nakba van 1948. Door de topografie, architectuur en omgevingskenmerken van het dorp zorgvuldig te reconstrueren aan de hand van open-sourcegegevens en herinneringskaarten, probeert het project een contrast te bieden met de voortdurende uitwissing van het Palestijnse leven en de Palestijnse plaatsen. In plaats van alleen maar het verleden te simuleren, wordt Saydun in de game ook een toevluchtsoord – een ruimte die zich verzet tegen verdwijning en vergetelheid en het recht opeist om in kaart te worden gebracht, herinnerd en opnieuw bewoond te worden. Daarmee onderzoekt het project het potentieel van digitale tools voor het reconstrueren van verdwenen geografieën en het speculeren over terugkeerpraktijken.

Over de kunstenaars
Shayma Nader is een Palestijnse kunstenaar, curator en onderzoeker, gevestigd in Brussel. Haar werk onderzoekt antikoloniale en anti disciplinaire verbeeldingen, vaak dwalend door landgebonden praktijken, collectieve herinneringen en speculatieve narratieven. Wandelen staat centraal in haar praktijk – als methode van onderzoek, oriëntatie en het aangaan van relaties. Momenteel is ze doctoraatsstudente artistiek onderzoek aan de Sint Lucas School of Arts (KdG) en de Universiteit Antwerpen. Ze heeft een bachelor-diploma Engelse literatuur van de Birzeit University en een masterdiploma Creative & Cultural Industries van SOAS, University of London.

Axel Korban is een 3D-kunstenaar met een achtergrond in documentairefotografie en installatiekunst. Zijn werk richt zich op de digitale reconstructie van scenografische en architecturale omgevingen, vaak in relatie tot mensenrechten en juridische contexten door middel van ruimtelijke storytelling. Met een BFA in documentairefotografie en een MFA in installatiekunst combineert hij in zijn praktijk sterke veldwerkmethoden, onderzoek en een technische, probleemoplossende benadering van het visualiseren van omstreden ruimtes. Momenteel ontwikkelt hij zijn werk binnen onderzoeksgerichte artistieke contexten, waarbij hij onderzoekt hoe digitale omgevingen kunnen dienen als kritische instrumenten voor getuigenissen en herinneringen.

beeldende kunst / artist talk / een moussem productie