Hoe weerspiegelt de publieke ruimte van Brussel onze gegeven en gekozen identiteit? In welke omstandigheden en om welke redenen wordt een ruimte als veilig of vijandig ervaren door vrouwen, trans-, queer en niet-binaire personen? Tussen strategieën van zichtbaarheid en onzichtbaarheid, wat zijn onze dagelijkse gebaren van verzet en emancipatie op straat en met anderen? En onze queer gebaren?
Eind april was de officiële opening van Q(ee)R Codes – NEW Boundaries BXL 1000 van Anna Raimondo. Het kunstwerk werd aangekocht door de Stad Brussel en kwam mede tot stand dankzij de steun van Moussem. Het maakt deel uit van een langdurig nomadisch artistiek project dat in 2017 werd gestart door de kunstenares. Moussem volgde het project op vanaf 2021. Na deel uit te maken van BXL Universel II - Multiplicity in de Centrale for contemporary art in 2021 en Q(ee)R Codes – NEW Boundaries Anderlecht 1070 in 2022 zijn er nu 10 geluidsportretten verspreid over het centrum van Brussel. Op elke locatie is een QR-code, gemaakt met marmeren mozaiëk, die leidt naar een audiofragment.
Het project bevraagt de ervaringen van vrouwen, trans-, queer en niet binaire personen in de stad. Q(ee)R Codes - New Boundaries onderzoekt de relaties tussen ruimte, gender, sociaal gedrag, macht, onderwijs en stedenbouw aan de hand van ontmoetingen en getuigenissen over het dagelijks leven van vrouwen uit verschillende sociaal-culturele milieus.
Het project dat tot 2030 zichtbaar zal zijn, werd gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Federatie Wallonië-Brussel en ondersteund door BNA-BBOT, CENTRALE For Contemporary Art, Moussem – Nomadisch Kunstencentrum, nadine vzw, Q-O2.
Meer informatie via de website van Anna Raimondo
Hoe weerspiegelt de publieke ruimte van Brussel onze gegeven en gekozen identiteit? In welke omstandigheden en om welke redenen wordt een ruimte als veilig of vijandig ervaren door vrouwen, trans-, queer en niet-binaire personen? Tussen strategieën van zichtbaarheid en onzichtbaarheid, wat zijn onze dagelijkse gebaren van verzet en emancipatie op straat en met anderen? En onze queer gebaren?
Eind april was de officiële opening van Q(ee)R Codes – NEW Boundaries BXL 1000 van Anna Raimondo. Het kunstwerk werd aangekocht door de Stad Brussel en kwam mede tot stand dankzij de steun van Moussem. Het maakt deel uit van een langdurig nomadisch artistiek project dat in 2017 werd gestart door de kunstenares. Moussem volgde het project op vanaf 2021. Na deel uit te maken van BXL Universel II - Multiplicity in de Centrale for contemporary art in 2021 en Q(ee)R Codes – NEW Boundaries Anderlecht 1070 in 2022 zijn er nu 10 geluidsportretten verspreid over het centrum van Brussel. Op elke locatie is een QR-code, gemaakt met marmeren mozaiëk, die leidt naar een audiofragment.
Het project bevraagt de ervaringen van vrouwen, trans-, queer en niet binaire personen in de stad. Q(ee)R Codes - New Boundaries onderzoekt de relaties tussen ruimte, gender, sociaal gedrag, macht, onderwijs en stedenbouw aan de hand van ontmoetingen en getuigenissen over het dagelijks leven van vrouwen uit verschillende sociaal-culturele milieus.
Het project dat tot 2030 zichtbaar zal zijn, werd gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Federatie Wallonië-Brussel en ondersteund door BNA-BBOT, CENTRALE For Contemporary Art, Moussem – Nomadisch Kunstencentrum, nadine vzw, Q-O2.
Meer informatie via de website van Anna Raimondo