Roland Gunst_John K Cobra / Moussem

SPIRIT CAPITAL The Seat of Memory

interview Roland Gunst over SPIRIT CAPITAL

Domination must envelop the subjugated, the colonised, and maintain them in a more or less permanent state of trance, intoxication, and convulsion so that they are incapable of thinking lucidly for themselves. – Achille Mbembe

SPIRIT CAPITAL verwijst naar een object uit de Congolese Luba traditie: een houten hoofdsteun, met aan de basis meestal twee identieke, vrouwelijke figuren. Deze objecten dienen als ‘lieux de mémoire’, oftewel geest- en geschiedeniscontainers. Ze zijn onderdeel van een complexe, reflectieve en historische infrastructuur binnen de Luba gemeenschap.

Twee vrouwelijke, uiterlijk identieke performers bewegen zich doorheen de theaterruimte. Het scènebeeld evoceert de ‘Tropical Bungalow’, een verblijfsstructuur die door de koloniaal in Congo werd geïnstalleerd en was ingedeeld volgens het principe van ‘zoning’: het strikt scheiden van bewegingsruimte voor wit (de koloniale residenten) en zwart (het lokale huishoudelijk personeel). De zogenaamde ‘boys’, de zwarte jongens die er werkten, begonnen het gedrag en de stijl van de witte overheerser te kopiëren en zich op allerhande manieren eigen te maken. Het was het begin van een rijke traditie van ‘Sapologie’ of ‘SAPE’: performatieve, identitaire praktijken van Congolese dandy’s, een tegencultuur tegenover het ruimtelijk, sociaal en raciaal indelen van lichamen.

SPIRIT CAPITAL transformeert de scène tot een geritualiseerde plek en nodigt uit tot een ruimtelijke en mentale reis waarin historisch onderdrukte lichamen via bewegingen, woorden, geluiden, muziek en uiterlijke transformaties de ketens van de geschiedenis kunnen afwerpen en zich bevrijden.

website Roland Gunst

Roland Gunst over La Sape in Rekto:Verso

van / met

Concept & direction: Roland Gunst_John K Cobra
Choreography: Moya Michael
Performers: Doris Bokongo Nkumu & Nathalie Bokongo Nkumu (Les Mybalés)
Text: Roland Gunst_John K Cobra & Esther Severi
Dramaturgy: Esther Severi
Soundscape: Laryssa Kim
Light design: Stef Stessel
Scenography & costumes: Andrea Kränzlin
Engineer: Pieter Kint 
Narrator: Maravilha Munto 

Production: John K Cobra institute of Videoartfacts, Moussem Nomadisch Kunstencentrum
Co-production: deSingel, Kunstencentrum Vooruit, Kaaitheater, d e t h e a t e r m a k e r
Supported by: de Vlaamse Gemeenschap, VGC en de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering in zuidelijk Afrika, Sabam
Thanks to: Arsenaal/Lazarus, Latitudes Art Fair, The Centre for the Less Good Idea

 

Domination must envelop the subjugated, the colonised, and maintain them in a more or less permanent state of trance, intoxication, and convulsion so that they are incapable of thinking lucidly for themselves. – Achille Mbembe

SPIRIT CAPITAL verwijst naar een object uit de Congolese Luba traditie: een houten hoofdsteun, met aan de basis meestal twee identieke, vrouwelijke figuren. Deze objecten dienen als ‘lieux de mémoire’, oftewel geest- en geschiedeniscontainers. Ze zijn onderdeel van een complexe, reflectieve en historische infrastructuur binnen de Luba gemeenschap.

Twee vrouwelijke, uiterlijk identieke performers bewegen zich doorheen de theaterruimte. Het scènebeeld evoceert de ‘Tropical Bungalow’, een verblijfsstructuur die door de koloniaal in Congo werd geïnstalleerd en was ingedeeld volgens het principe van ‘zoning’: het strikt scheiden van bewegingsruimte voor wit (de koloniale residenten) en zwart (het lokale huishoudelijk personeel). De zogenaamde ‘boys’, de zwarte jongens die er werkten, begonnen het gedrag en de stijl van de witte overheerser te kopiëren en zich op allerhande manieren eigen te maken. Het was het begin van een rijke traditie van ‘Sapologie’ of ‘SAPE’: performatieve, identitaire praktijken van Congolese dandy’s, een tegencultuur tegenover het ruimtelijk, sociaal en raciaal indelen van lichamen.

SPIRIT CAPITAL transformeert de scène tot een geritualiseerde plek en nodigt uit tot een ruimtelijke en mentale reis waarin historisch onderdrukte lichamen via bewegingen, woorden, geluiden, muziek en uiterlijke transformaties de ketens van de geschiedenis kunnen afwerpen en zich bevrijden.

website Roland Gunst

Roland Gunst over La Sape in Rekto:Verso

performance / een moussem productie