S:PAM lecture #32 Leyla-Claire Rabih

Chronicles of an orphan revolution

Chronicles of an orphan revolution
Spreker: Leyla-Claire Rabih
Interview: Christel Stalpaert
Gratis mits registratie 
Waar: Online via Zoom. U ontvangt de privé-link naar de sessie ALLEEN na registratie via de online UGent event manager.

Voor haar S:PAM lezing zal regisseur Leyla-Claire Rabih het hebben over haar ervaring met de teksten van Mohammad Al Attar. In maart 2011 staat het Syrische volk op, komt in opstand, probeert zich te ontdoen van de loodzware dictatuur van meer dan 40 jaar. Het is het begin van een onverbiddelijke onderdrukking, van een burgeroorlog, van een fataal regionaal conflict dat nog steeds voortduurt. In het eerste jaar raakte het geweld van de repressie Rabih rechtstreeks.
Rabih is Frans en gevoelig voor de democratische aspiraties van een natie. Ze is ook Syrisch maar groeide op ver van de terreur van een totalitair regime. Tijdens haar laatste reis in 2009 vroeg  ze de Syrische identiteit aan, voor een land dat ze nauwelijks kende, met een taal die ze niet beheerst. Geleidelijk aan worden Syrië, de Syrische revolutie, de Syrische catastrofe centraal in haar artistieke werk. Toen ze in december 2013 de teksten van Mohammad Al Attar ontdekte in het kader van haar uitwisselingen met Jumana Al-Yasiri, was de situatie in Syrië ernstig, maar was er nog hoop op een oplossing. Voor Rabih wordt het essentieel om een voorstelling te maken over wat ondergesneeuwd raakt: hoe het allemaal begon. Welk proces leidt een land van een opstand naar een burgeroorlog? Ze noemde deze trilogie Chronicles of an orphan revolution.

In België wordt Leyla Claire Rabih gesteund door Moussem. Momenteel is ze uitgenodigd door Moussem en KASK om een workshop te geven over Syrisch theater in de afdeling drama.

BIO
Leyla-Claire Rabih is regisseur, vertaler en artistiek leider van Grenier Neuf. Na literatuurstudies volgde ze een opleiding tot regisseur bij Manfred Karge aan het Ernst Busch Conservatorium in Berlijn. Tien jaar lang werkte ze als regisseur in Duitsland, afwisselend met gesubsidieerd Duits theater (DT Göttingen, Staatstheater Cottbus) en het onafhankelijke podium (Sophiensaele, Festival BBI Zwitserland...), waarbij ze zich richtte op het hedendaagse repertoire. In 2008 richtte ze het gezelschap Grenier/Neuf op, gevestigd in Dijon, en werkt ze aan hedendaagse repertoire (Michel Vinaver, Virginie Thirion, Louis Calaferte, Momme Stockmann). Ze zet haar activiteiten aan de overkant van de Rijn voort in het Theater Konstanz met teksten van M. Ravenhill, T. Buchsteiner of Lot Vekemanns, B-M. Koltès in het Staatstheater Saarbrücken in 2012 of Felicia Zeller in het Stadstheater Heilbronn in 2014. Ze werkt regelmatig samen met het nationale jeugdtheater THEATER AN DER PARKAUE in Berlijn, met een theaterbewerking van "Pour en finir avec Eddy Bellegueule" naar Edouard Louis (2017) en de creatie van "Les Séparables" van Fabrice Melquiot in het Duits (2019). Sinds 2011 is Leyla-Claire Rabih samen met vertaler Frank Weigand directeur van de collectie "SCÈNE, Neue französische Theaterstücke", die sinds 1999 toneelstukken van hedendaagse Franstalige auteurs presenteert die in het Duits zijn vertaald. Sinds 2011 werkt ze rond Syrië, eerst met Lettres syriennes/Lettres d'exil, daarna met de creatie van Chroniques d'une révolution orpheline in 2017 op basis van teksten van Mohammad Al Attar.

Chronicles of an orphan revolution
Spreker: Leyla-Claire Rabih
Interview: Christel Stalpaert
Gratis mits registratie 
Waar: Online via Zoom. U ontvangt de privé-link naar de sessie ALLEEN na registratie via de online UGent event manager.

Voor haar S:PAM lezing zal regisseur Leyla-Claire Rabih het hebben over haar ervaring met de teksten van Mohammad Al Attar. In maart 2011 staat het Syrische volk op, komt in opstand, probeert zich te ontdoen van de loodzware dictatuur van meer dan 40 jaar. Het is het begin van een onverbiddelijke onderdrukking, van een burgeroorlog, van een fataal regionaal conflict dat nog steeds voortduurt. In het eerste jaar raakte het geweld van de repressie Rabih rechtstreeks.
Rabih is Frans en gevoelig voor de democratische aspiraties van een natie. Ze is ook Syrisch maar groeide op ver van de terreur van een totalitair regime. Tijdens haar laatste reis in 2009 vroeg  ze de Syrische identiteit aan, voor een land dat ze nauwelijks kende, met een taal die ze niet beheerst. Geleidelijk aan worden Syrië, de Syrische revolutie, de Syrische catastrofe centraal in haar artistieke werk. Toen ze in december 2013 de teksten van Mohammad Al Attar ontdekte in het kader van haar uitwisselingen met Jumana Al-Yasiri, was de situatie in Syrië ernstig, maar was er nog hoop op een oplossing. Voor Rabih wordt het essentieel om een voorstelling te maken over wat ondergesneeuwd raakt: hoe het allemaal begon. Welk proces leidt een land van een opstand naar een burgeroorlog? Ze noemde deze trilogie Chronicles of an orphan revolution.

In België wordt Leyla Claire Rabih gesteund door Moussem. Momenteel is ze uitgenodigd door Moussem en KASK om een workshop te geven over Syrisch theater in de afdeling drama.

BIO
Leyla-Claire Rabih is regisseur, vertaler en artistiek leider van Grenier Neuf. Na literatuurstudies volgde ze een opleiding tot regisseur bij Manfred Karge aan het Ernst Busch Conservatorium in Berlijn. Tien jaar lang werkte ze als regisseur in Duitsland, afwisselend met gesubsidieerd Duits theater (DT Göttingen, Staatstheater Cottbus) en het onafhankelijke podium (Sophiensaele, Festival BBI Zwitserland...), waarbij ze zich richtte op het hedendaagse repertoire. In 2008 richtte ze het gezelschap Grenier/Neuf op, gevestigd in Dijon, en werkt ze aan hedendaagse repertoire (Michel Vinaver, Virginie Thirion, Louis Calaferte, Momme Stockmann). Ze zet haar activiteiten aan de overkant van de Rijn voort in het Theater Konstanz met teksten van M. Ravenhill, T. Buchsteiner of Lot Vekemanns, B-M. Koltès in het Staatstheater Saarbrücken in 2012 of Felicia Zeller in het Stadstheater Heilbronn in 2014. Ze werkt regelmatig samen met het nationale jeugdtheater THEATER AN DER PARKAUE in Berlijn, met een theaterbewerking van "Pour en finir avec Eddy Bellegueule" naar Edouard Louis (2017) en de creatie van "Les Séparables" van Fabrice Melquiot in het Duits (2019). Sinds 2011 is Leyla-Claire Rabih samen met vertaler Frank Weigand directeur van de collectie "SCÈNE, Neue französische Theaterstücke", die sinds 1999 toneelstukken van hedendaagse Franstalige auteurs presenteert die in het Duits zijn vertaald. Sinds 2011 werkt ze rond Syrië, eerst met Lettres syriennes/Lettres d'exil, daarna met de creatie van Chroniques d'une révolution orpheline in 2017 op basis van teksten van Mohammad Al Attar.

lezing / een moussem co-productie

19/11/20 - 18:30
Online Event