Moussem Repertoire

Dag 2

Trailer Jogging

20.10.17 - deSingel

14:00 Tekstlezing 'Kop dicht en graven'

15:00 Rondetafelgesprek met Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla-Claire Rabih ea

20.10.17 - Toneelhuis

19:00 Tekstlezing 'De Dictator'

20:00 Voorstelling 'Jogging' - Hanane Hajj-Ali

Tekstlezing 'Kop dicht en graven'

In het kader van Moussem Repertoire presenteert regisseur Ruud Gielens samen met ex-studenten van het Conservatorium Antwerpen een tekstlezing.

Over de auteur:

Schrijfster Hala Moughanie (Beirut 1980) woonde een vijftiental jaar in Parijs waar ze literatuur en filosofie studeerde aan de Sorbonne. In 2003 keerde ze terug naar Beirut waar ze sindsdien woont en werkt. Voor ‘Tais-toi et creuse’ (‘Kop dicht en graven’) kreeg ze in Frankrijk ‘Le Prix Theatre RFI’ Ze schreef voor Théâtre de l’Aquarium de tekst ‘La mer est ma nation’ en werkt momenteel aan een derde theatertekst ‘Alma’ en aan haar eerste roman.

Over de tekst:

Op een vuilnisbelt scharrelen een vader, een moeder en hun zoon rond nabij een put. Ieder van hen vindt er wat hij of zij zoekt: spullen om door te verkopen, souvenirs of een gapend gemis. Tot er twee vertegenwoordigers van het gezag arriveren, die een familiaal evenwicht verstoren dat al precair was. Vanaf dan wordt alles handelswaar: de dingen, de plaatsen en de mensen. Hala moughanie was in 2006 als kind getuige van de Libanese burgeroorlog. Voor ‘Kop dicht en graven’ vertrekt ze van haar beleving van die tijd. Een belangrijke drijfveer voor het schrijven van de tekst is het ontbreken van een geschiedschrijving over de burgeroorlog.

Rondetafelgesprek i.s.m Kunstenpunt

Theaterteksten uit de Arabische wereld / de Arabische wereld bestaat niet

In dit ronde tafel gesprek praten de theatermakers van het festival en centrale gast Hanan Kassab-Hassan over theaterrepertoire, over hun inspiratiebronnen en de uitdagingen van hun werk. Een ontmoeting met schrijvers en regisseurs die vanuit de verschillende contexten en steden als Beiroet, Damascus, Koeweit, Londen en Berlijn hun theaterwerk vormgeven.

Van en met: Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla Claire Rabih, Hala Moughanie e.a..

Tekstlezing 'De Dictator'

In het kader van Moussem Repertoire presenteert Toneelhuis olv Guy Cassiers een tekstlezing.

Over de auteur:

Issam Abdel-Masih Mahfouz (1939-2006) was auteur, dichter, journalist, vertaler, criticus en professor Dramatische Kunsten in Libanon. Naast een waslijst boeken en theaterteksten schreef hij ook 'Het eerste theater-manifest', een pleidooi voor de hervorming van het theater in de Arabische wereld en voor het gebruik van volkse taal. Zijn teksten kenden ruime bijval bij publiek en critici en waren van grote invloed op de ontwikkeling van de theaterpraktijk in de regio.

Over de tekst:

De Dictator, geschreven in 1972, is het verhaal van een tiran, een gestoord personage die meent dat hij de langverwachte redder van de mensheid is, en van zijn komische en onvoorspelbare assistent, Saadoun. Het is een absurdistische klassieker, met felle en vaak hilarische sneren naar dictatuur en machtsmisbruik. Revolutionair voor zijn tijd, maar ook vandaag nog brandend actueel. Libanon's The Daily Star noemde het 'een claustrofobisch meesterwerk over despotisme, waanzin en macht'.

Voorstelling 'Jogging' - Hanane Hajj-Ali

Arabisch gesproken met Nederlandse en Franse boventitels

“Zij die me kennen, zullen ontdekken dat ze me eigenlijk niet echt kenden, zij die me nog niet kenden, zullen de dag vervloeken dat ze me leerden kennen”, waarschuwt Hanane Hajj-Ali aan het begin van haar voorstelling.

Hanane Hajj-Ali is een van de bekendste en meest agitprop theaterfiguren in Libanon, intussen de vijftig voorbij. De monoloog van deze actrice, echtgenote en moeder, die elke dag gaat joggen om de osteoporose, obesitas en depressie tegen te gaan, voert de toeschouwer mee doorheen de straten van Beirut en langsheen haar dromen, verlangens, desillusies en de door haar vertolkte personages.

Het dagelijkse joggingritueel heeft tegenstrijdige effecten. Tegen de achtergrond van een stad die vernietigt om herop te bouwen en heropbouwt om te vernietigen, werken ook de twee hormonen die het sporten vrijmaakt, dopamine en adrenaline, afwisselend destructief en constructief.

Met Jogging brengt Hanane Hajj-Ali een veelgelaagde tekst die noch het persoonlijke noch het politieke schuwt.


Concept, tekst, regie en spel: Hanane Hajj-Ali
Artistieke leiding en scenografie: Éric Deniaud
Dramaturgie: Abdullah al Kafri
Coördinatie: Marielise Aad
Coproductie en steun: AFAC, Heinrich Böll Stiftung, Bureau Moyen-Orient, SHAMS, Kahraba, Al Mawred Athaqafy, Moussem, Artas, L’Institut Français au Liban, Vatech, The British Council

20.10.17 - deSingel

14:00 Tekstlezing 'Kop dicht en graven'

15:00 Rondetafelgesprek met Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla-Claire Rabih ea

20.10.17 - Toneelhuis

19:00 Tekstlezing 'De Dictator'

20:00 Voorstelling 'Jogging' - Hanane Hajj-Ali

Tekstlezing 'Kop dicht en graven'

In het kader van Moussem Repertoire presenteert regisseur Ruud Gielens samen met ex-studenten van het Conservatorium Antwerpen een tekstlezing.

Over de auteur:

Schrijfster Hala Moughanie (Beirut 1980) woonde een vijftiental jaar in Parijs waar ze literatuur en filosofie studeerde aan de Sorbonne. In 2003 keerde ze terug naar Beirut waar ze sindsdien woont en werkt. Voor ‘Tais-toi et creuse’ (‘Kop dicht en graven’) kreeg ze in Frankrijk ‘Le Prix Theatre RFI’ Ze schreef voor Théâtre de l’Aquarium de tekst ‘La mer est ma nation’ en werkt momenteel aan een derde theatertekst ‘Alma’ en aan haar eerste roman.

Over de tekst:

Op een vuilnisbelt scharrelen een vader, een moeder en hun zoon rond nabij een put. Ieder van hen vindt er wat hij of zij zoekt: spullen om door te verkopen, souvenirs of een gapend gemis. Tot er twee vertegenwoordigers van het gezag arriveren, die een familiaal evenwicht verstoren dat al precair was. Vanaf dan wordt alles handelswaar: de dingen, de plaatsen en de mensen. Hala moughanie was in 2006 als kind getuige van de Libanese burgeroorlog. Voor ‘Kop dicht en graven’ vertrekt ze van haar beleving van die tijd. Een belangrijke drijfveer voor het schrijven van de tekst is het ontbreken van een geschiedschrijving over de burgeroorlog.

Rondetafelgesprek i.s.m Kunstenpunt

Theaterteksten uit de Arabische wereld / de Arabische wereld bestaat niet

In dit ronde tafel gesprek praten de theatermakers van het festival en centrale gast Hanan Kassab-Hassan over theaterrepertoire, over hun inspiratiebronnen en de uitdagingen van hun werk. Een ontmoeting met schrijvers en regisseurs die vanuit de verschillende contexten en steden als Beiroet, Damascus, Koeweit, Londen en Berlijn hun theaterwerk vormgeven.

Van en met: Hanan Kassab-Hassan, Sulayman Al Bassam, Leyla Claire Rabih, Hala Moughanie e.a..

Tekstlezing 'De Dictator'

In het kader van Moussem Repertoire presenteert Toneelhuis olv Guy Cassiers een tekstlezing.

Over de auteur:

Issam Abdel-Masih Mahfouz (1939-2006) was auteur, dichter, journalist, vertaler, criticus en professor Dramatische Kunsten in Libanon. Naast een waslijst boeken en theaterteksten schreef hij ook 'Het eerste theater-manifest', een pleidooi voor de hervorming van het theater in de Arabische wereld en voor het gebruik van volkse taal. Zijn teksten kenden ruime bijval bij publiek en critici en waren van grote invloed op de ontwikkeling van de theaterpraktijk in de regio.

Over de tekst:

De Dictator, geschreven in 1972, is het verhaal van een tiran, een gestoord personage die meent dat hij de langverwachte redder van de mensheid is, en van zijn komische en onvoorspelbare assistent, Saadoun. Het is een absurdistische klassieker, met felle en vaak hilarische sneren naar dictatuur en machtsmisbruik. Revolutionair voor zijn tijd, maar ook vandaag nog brandend actueel. Libanon's The Daily Star noemde het 'een claustrofobisch meesterwerk over despotisme, waanzin en macht'.

Voorstelling 'Jogging' - Hanane Hajj-Ali

Arabisch gesproken met Nederlandse en Franse boventitels

“Zij die me kennen, zullen ontdekken dat ze me eigenlijk niet echt kenden, zij die me nog niet kenden, zullen de dag vervloeken dat ze me leerden kennen”, waarschuwt Hanane Hajj-Ali aan het begin van haar voorstelling.

Hanane Hajj-Ali is een van de bekendste en meest agitprop theaterfiguren in Libanon, intussen de vijftig voorbij. De monoloog van deze actrice, echtgenote en moeder, die elke dag gaat joggen om de osteoporose, obesitas en depressie tegen te gaan, voert de toeschouwer mee doorheen de straten van Beirut en langsheen haar dromen, verlangens, desillusies en de door haar vertolkte personages.

Het dagelijkse joggingritueel heeft tegenstrijdige effecten. Tegen de achtergrond van een stad die vernietigt om herop te bouwen en heropbouwt om te vernietigen, werken ook de twee hormonen die het sporten vrijmaakt, dopamine en adrenaline, afwisselend destructief en constructief.

Met Jogging brengt Hanane Hajj-Ali een veelgelaagde tekst die noch het persoonlijke noch het politieke schuwt.


Concept, tekst, regie en spel: Hanane Hajj-Ali
Artistieke leiding en scenografie: Éric Deniaud
Dramaturgie: Abdullah al Kafri
Coördinatie: Marielise Aad
Coproductie en steun: AFAC, Heinrich Böll Stiftung, Bureau Moyen-Orient, SHAMS, Kahraba, Al Mawred Athaqafy, Moussem, Artas, L’Institut Français au Liban, Vatech, The British Council

festival / een moussem co-productie

20/10/17 - 14:00
verschillende locaties - varia varia, varia Molenbeek en Brussel