WANNOUS (RE)VISITED

DRAMATIZING RESISTANCE: Saadallah Wannous and the State of Contemporary Arab Theatre

theater/Toneelhuis Antwerpen/Moussem/Sadaallah Wannous

Een jaar voor zijn dood werd Saadallah Wannous (1941-1997) door UNESCO uitgenodigd om de theaterwereld toe te spreken op de Internationale Dag van het Theater. De Syrische, in Vlaanderen nauwelijks bekende theaterauteur was immers een monument in de Arabische wereld en ver daarbuiten. Zijn teksten zijn in verschillende talen vertaald, en worden opgevoerd van Beiroet tot New York, Seoul en Parijs. Het theaterstuk ‘Rituel pour une métamorphose’ werd – als eerste Arabische tekst ooit – opgenomen in het repertoire van de Comédie Française.

Met die historische toespraak trad Wannous in de voetsporen van artistieke monumenten, zoals Jean Cocteau (1962) en Eugène Ionesco (1976). “..Er is dringend nood aan een multilaterale, veelzijdige en uitgebreide dialoog tussen individuen en maatschappijen”, sprak de maatschappelijk geëngageerde Wannous de wereld toe. ”Telkens als ik voel dat die dialoog ontbreekt, begin ik aan een theaterstuk…”

Tijdens het driedaags theaterfestival “Wannous (re)visited”, introduceren Moussem Nomadisch Kunstencentrum en het Toneelhuis Saadallah Wannous in Vlaanderen. We laten het publiek kennis maken met het oeuvre van deze grote Syrische auteur en denken na over de relevantie van zijn werk . Zo gaan verschillende acteurs en regisseurs in ateliers aan de slag met tekstfragmenten van Wannous. Daarnaast krijgen jonge Arabische theatermakers de kans om hun theaterstukken in (Belgische) première te brengen. De samenwerking tussen Moussem en het Toneelhuis zou wel eens kunnen aantonen dat Saadallah Wannous’ maatschappelijk geïnspireerde werk nog steeds grensoverschrijdend is.

Samen met het Toneelhuis en met onze Europese partners laten we u tijdens drie festivalavonden kennis maken met verschillende interpretaties van Wannous’ werk:

I. Woensdag 10 juni 2015: start 20 uur

• Introductie professor Robert Myers (American University Beirut) 

• High Heels and Stuffed Zucchini - Remah Jabr (PREMIERE): Een moeder trekt als informante haar gezin mee in een wereld van verraad. Ze wordt vermoord. Verworpen door haar omgeving was ze al lang, en nu is er niemand die haar wil of kan begraven. Haar dochter is belast met de onmogelijke taak om een graf voor haar te vinden. Met die beladen erfenis van haar moeder, poogt de dochter zich staande te houden. In haar zoektocht naar een uitweg, bestrijdt ze het kwade met nog meer kwaad.
‘High Heels and stuffed Zucchini’ is een scherp stuk in een absurde wereld over een kind dat niet ontkomt aan de slechte reputatie en de emotionele erfenis van een ouder. Een verhaal over het ‘goede’, het ‘kwade’ en de vraag of we bepaald worden of bepaald zijn. De tekst en de voorstelling schetsen een web van noodlottig kwaad tegen de achtergrond van een bezet Palestina.

Van en met: Remah Jabr, Sofie Decleir, Greet Jacobs, Cédric Coomans, Youri Dirkx, Greg Timmermans e.a.Productie: Nomadisch Kunstencentrum Moussem Coproducenten: De Theatermaker/ C-Mine cultuurcentrum Genk

Donderdag 11 juni 2015: start 20 uur

• Atelier Wannous I met het Marokkaanse Dabateatr uit Rabat.

• Hadda - Dabateatr: Hadda is een erg actueel theaterstuk van het Marokkaanse Dabateatr. Met lef en gevoel worden vraagtekens geplaatst bij historische, politieke en religieuze gebeurtenissen. Hadda is in de eerste plaats het portret van een jonge vrouw die een stuk geschiedenis van Marokko belichaamt. Hadda is een jonge analfabete vrouw uit een dorp nabij Fez. Ze werd aan de deur gezet door haar familie omwille van een buitenechtelijke zwangerschap. Daarop kiest Hadda niet alleen voor een abortus, maar ook voor een nieuw leven ver weg van haar geboortedorp. Dit theaterstuk beslaat twee periodes in de geschiedenis van Marokko: de jacht op de zogenaamde communisten en vervolgens de jacht op de salafisten. “Het personage Hadda is het slachtoffer van politieke beslissingen, doorheen tal van kleine verhaaltjes”, legt theatermaker en artistiek directeur van Dabateatr, Jaouad Essounani, uit. Het theaterstuk is een mix van poëzie, muziek, dans en interactieve video’s. De tekst van Hadda is geïnspireerd op de roman Confidences à Allah van de Frans-Marokkaanse romanschrijfster Saphia Azzeddine en werd herschreven door Jaouad Essounani. Zijn theatertekst is zeer modern en opent de deur voor andere hedendaagse Marokkaanse theaterstukken

III. Vrijdag 12 juni 2015: start 20 uur
• Atelier Wannous II

• ‘Je ne m’en souviens plus’- Waël Ali (BELGISCHE PREMIERE): Dit theaterstuk vertelt het verhaal van een voormalig politiek gevangene in Syrië, ergens in de jaren tachtig. Hassan Abd-Elrahman is muzikant en militant. Al 13 jaar lang leeft hij in ballingschap in Frankrijk. Zijn vaderland Syrië, zijn gevangenschap ginds, zijn bevrijding; zijn ballingschap in Frankrijk en de hele reconstructie van Hassans parcours vormen de kern van dit project, en dit alles in het licht van de actuele gebeurtenissen in Syrië. Met het uitbreken van de Arabische Lente-revoltes in 2011, voelt de Syrische banneling zich opnieuw machteloos. Terwijl de getuige zijn leven vertelt, raast het geweld verder en lijken de aanknopingspunten in zijn geheugen – naarmate hij verder vertelt – verder te vervagen. De spanning tussen de reconstructie van het geheugen van de getuige en het aanhoudend verval is de inzet van dit theaterstuk. Met dit theaterproject bevraagt de Syriër Waël Ali de intersectie tussen het individuele geheugen en het collectieve geheugen, op een scharniermoment in de geschiedenis van Syrië. 

Van en met: Waël Ali, Hassan Abdelrahmân, Ayhâm Agha, Bissane al-Charif, Rania Samara e.a.

Tickets reserveren via het bespreekbureau van Toneelhuis op het nummer 03/224 88 44 (van dinsdag t/m vrijdag van 10u tot 18u, zaterdag van 14u tot 18u) of via de ticketlinks op onze site.

van / met

Productie Moussem Nomadisch Kunstencentrum ism Toneelhuis Association Kulturanova (RS) Utcaszak (HU) Fondation des Arts Vivants (MA) Kloppend Hert (BE) Met de steun van de Europese Unie - moussem.eu project.

In samenwerking met

Een jaar voor zijn dood werd Saadallah Wannous (1941-1997) door UNESCO uitgenodigd om de theaterwereld toe te spreken op de Internationale Dag van het Theater. De Syrische, in Vlaanderen nauwelijks bekende theaterauteur was immers een monument in de Arabische wereld en ver daarbuiten. Zijn teksten zijn in verschillende talen vertaald, en worden opgevoerd van Beiroet tot New York, Seoul en Parijs. Het theaterstuk ‘Rituel pour une métamorphose’ werd – als eerste Arabische tekst ooit – opgenomen in het repertoire van de Comédie Française.

Met die historische toespraak trad Wannous in de voetsporen van artistieke monumenten, zoals Jean Cocteau (1962) en Eugène Ionesco (1976). “..Er is dringend nood aan een multilaterale, veelzijdige en uitgebreide dialoog tussen individuen en maatschappijen”, sprak de maatschappelijk geëngageerde Wannous de wereld toe. ”Telkens als ik voel dat die dialoog ontbreekt, begin ik aan een theaterstuk…”

Tijdens het driedaags theaterfestival “Wannous (re)visited”, introduceren Moussem Nomadisch Kunstencentrum en het Toneelhuis Saadallah Wannous in Vlaanderen. We laten het publiek kennis maken met het oeuvre van deze grote Syrische auteur en denken na over de relevantie van zijn werk . Zo gaan verschillende acteurs en regisseurs in ateliers aan de slag met tekstfragmenten van Wannous. Daarnaast krijgen jonge Arabische theatermakers de kans om hun theaterstukken in (Belgische) première te brengen. De samenwerking tussen Moussem en het Toneelhuis zou wel eens kunnen aantonen dat Saadallah Wannous’ maatschappelijk geïnspireerde werk nog steeds grensoverschrijdend is.

Samen met het Toneelhuis en met onze Europese partners laten we u tijdens drie festivalavonden kennis maken met verschillende interpretaties van Wannous’ werk:

I. Woensdag 10 juni 2015: start 20 uur

• Introductie professor Robert Myers (American University Beirut) 

• High Heels and Stuffed Zucchini - Remah Jabr (PREMIERE): Een moeder trekt als informante haar gezin mee in een wereld van verraad. Ze wordt vermoord. Verworpen door haar omgeving was ze al lang, en nu is er niemand die haar wil of kan begraven. Haar dochter is belast met de onmogelijke taak om een graf voor haar te vinden. Met die beladen erfenis van haar moeder, poogt de dochter zich staande te houden. In haar zoektocht naar een uitweg, bestrijdt ze het kwade met nog meer kwaad.
‘High Heels and stuffed Zucchini’ is een scherp stuk in een absurde wereld over een kind dat niet ontkomt aan de slechte reputatie en de emotionele erfenis van een ouder. Een verhaal over het ‘goede’, het ‘kwade’ en de vraag of we bepaald worden of bepaald zijn. De tekst en de voorstelling schetsen een web van noodlottig kwaad tegen de achtergrond van een bezet Palestina.

Van en met: Remah Jabr, Sofie Decleir, Greet Jacobs, Cédric Coomans, Youri Dirkx, Greg Timmermans e.a.Productie: Nomadisch Kunstencentrum Moussem Coproducenten: De Theatermaker/ C-Mine cultuurcentrum Genk

Donderdag 11 juni 2015: start 20 uur

• Atelier Wannous I met het Marokkaanse Dabateatr uit Rabat.

• Hadda - Dabateatr: Hadda is een erg actueel theaterstuk van het Marokkaanse Dabateatr. Met lef en gevoel worden vraagtekens geplaatst bij historische, politieke en religieuze gebeurtenissen. Hadda is in de eerste plaats het portret van een jonge vrouw die een stuk geschiedenis van Marokko belichaamt. Hadda is een jonge analfabete vrouw uit een dorp nabij Fez. Ze werd aan de deur gezet door haar familie omwille van een buitenechtelijke zwangerschap. Daarop kiest Hadda niet alleen voor een abortus, maar ook voor een nieuw leven ver weg van haar geboortedorp. Dit theaterstuk beslaat twee periodes in de geschiedenis van Marokko: de jacht op de zogenaamde communisten en vervolgens de jacht op de salafisten. “Het personage Hadda is het slachtoffer van politieke beslissingen, doorheen tal van kleine verhaaltjes”, legt theatermaker en artistiek directeur van Dabateatr, Jaouad Essounani, uit. Het theaterstuk is een mix van poëzie, muziek, dans en interactieve video’s. De tekst van Hadda is geïnspireerd op de roman Confidences à Allah van de Frans-Marokkaanse romanschrijfster Saphia Azzeddine en werd herschreven door Jaouad Essounani. Zijn theatertekst is zeer modern en opent de deur voor andere hedendaagse Marokkaanse theaterstukken

III. Vrijdag 12 juni 2015: start 20 uur
• Atelier Wannous II

• ‘Je ne m’en souviens plus’- Waël Ali (BELGISCHE PREMIERE): Dit theaterstuk vertelt het verhaal van een voormalig politiek gevangene in Syrië, ergens in de jaren tachtig. Hassan Abd-Elrahman is muzikant en militant. Al 13 jaar lang leeft hij in ballingschap in Frankrijk. Zijn vaderland Syrië, zijn gevangenschap ginds, zijn bevrijding; zijn ballingschap in Frankrijk en de hele reconstructie van Hassans parcours vormen de kern van dit project, en dit alles in het licht van de actuele gebeurtenissen in Syrië. Met het uitbreken van de Arabische Lente-revoltes in 2011, voelt de Syrische banneling zich opnieuw machteloos. Terwijl de getuige zijn leven vertelt, raast het geweld verder en lijken de aanknopingspunten in zijn geheugen – naarmate hij verder vertelt – verder te vervagen. De spanning tussen de reconstructie van het geheugen van de getuige en het aanhoudend verval is de inzet van dit theaterstuk. Met dit theaterproject bevraagt de Syriër Waël Ali de intersectie tussen het individuele geheugen en het collectieve geheugen, op een scharniermoment in de geschiedenis van Syrië. 

Van en met: Waël Ali, Hassan Abdelrahmân, Ayhâm Agha, Bissane al-Charif, Rania Samara e.a.

Tickets reserveren via het bespreekbureau van Toneelhuis op het nummer 03/224 88 44 (van dinsdag t/m vrijdag van 10u tot 18u, zaterdag van 14u tot 18u) of via de ticketlinks op onze site.

theater / een moussem co-productie

12/06/15 - 20:00
11/06/15 - 20:00
10/06/15 - 20:00