NIEUWS

"The Recognition Machine" door Antje Van Wichelen (in samenwerking met Michael Murtaugh) aangekocht door het Rautenstrauch-Joest Museum

Het is ons een groot genoegen om mee te kunnen delen dat The Recognition Machine (TRM)—een werk door Moussem artiest Antje Van Wichelen in samenwerking met Michael Murtaugh—aangekocht is door het Rautenstrauch-Joest Museum in Keulen.

TRM neemt de vorm aan van een fotohokje met een unieke draai. Toeschouwers kunnen zich laten fotograferen, maar hun portret wordt door middel van publieke gezichtsherkenningsalgoritmen en classificatiemodellen emotioneel gekoppeld aan een portret afkomstig uit 19e-eeuwse koloniale fotocollecties, dat door Van Wichelen her-gefotografeerd werd. De foto’s uit deze collecties zijn vaak "problematisch": ze beelden immers gekoloniseerde personen af en zijn doorgaans gemaakt zonder toestemming van de geportretteerde individuen. Bovendien werden deze foto’s gemaakt vertrekkende vanuit een koloniaal perspectief dat de toen nieuwe fotografische technologie probeerde aan te wenden om aan racistische ideeën een pseudowetenschappelijke objectiviteit vast te hangen.

De resulterende portretten worden door TRM afgedrukt op een reçuutje waarop ook een QR-code staat die linkt naar het geassembleerde portret op de website van TRM. Daar wordt de bezoeker uitgenodigd om de herkomst van de beelden en hun verstrengeling met historische classificatiesystemen te onderzoeken. Het doel is om toeschouwers te doen nadenken over de dominante culturele vooringenomenheid die inherent is aan koloniale fotografie en de parallellen met hedendaagse software-systemen en hun distributienetwerken in overweging te nemen. Na het afdrukken bij het fotohokje, wordt de digitale afbeelding gewist; de fysieke foto kan aan de muren van het museum worden gehangen, waar ze langzaamaan zal vervagen.

Het project is een omvattende en kritische verlenging van het jarenlange onderzoek dat de twee kunstenaars verrichtten naar fotografische archieven uit het koloniale tijdperk en hun overeenkomsten met hedendaagse bewakingssystemen die opereren vanuit een "machine vision".

Vanaf 7 maart is The Recognition Machine te zien bij het Rautenstrauch-Joest Museum en we raden je van harte aan om dit te werk bij een bezoek aan Keulen uit te checken.

Versies van TRM waren eerder al te zien bij het Working Title Festival door Workspace Brussels (2018), het Rautenstrauch-Joest Museum (2019), Fondazione Sandretto Re Rebaudengo in Turijn (2020), de Dakar Biennial (2022) en Cinema Nova Brussels (2023).

In juni 2023 presenteerde Antje Van Wichelen (als lid van het collectief Troubled Archives, verder bestaande uit Rokia Bamba, Peggy Pierrot, Loes Jacobs en Brenda Bikoko) de tentoonstelling NIEUWE HELD·INN·EN in de Moussem Studios. De tentoonstelling vloeide voort uit een bijeenkomst van de leden van het collectief in de studio van collodiumfotograaf Silvano Magnone, waar ze door elkaar te fotograferen experimenteerden met de collodiumtechniek. Tijdens dit proces ontstonden gesprekken over hedendaags heldendom en maatschappelijke genezing, die verder werden gezet in de daaropvolgende presentatie bij Moussem, waarbij 16 mm-projectoren ingezet werden om de beelden die in Magnone’s studio gemaakt werden, alsook de beelden van koloniale databanken te reproduceren. De tentoonstelling werd begeleid door een geluidswerk van Rokia Bamba.

Michael Murtaugh maakt deel uit van het collectief Institute for Computational Vandalism, samen met Nicolas Malevé en Ellef Prestsæter. (https://vandal.ist/).

Foto: Paolo Formica