Les Meurtres Coloniaux

22.11.25 19h30

Een avond gewijd aan twee centrale antikoloniale figuren uit de wereldgeschiedenis, allebei prominente voorvechters van het panafrikanisme: Patrice Lumumba (1925-1961) en Mehdi Ben Barka (1920-1965). Beiden het slachtoffer van een duistere elimineringsoperatie waarbij verschillende inlichtingendiensten betrokken waren.

Twee kunstenaars belichten hun brute verdwijning vanuit verschillende perspectieven: regisseur en performer Tim Natens koos voor een theatermonoloog en filmmaker/beeldend kunstenaar Hamza Halloubi voor een multimediale 3D-installatie. Tijdens deze avond, geproduceerd door Moussem – Nomadisch Kunstencentrum, worden deze twee artistieke interventies getoond en in dialoog gebracht met een panelgesprek dat de historische context en blijvende politieke repercussies van deze twee koloniale moorden ontrafelt. Hiervoor gaan curator en onafhankelijk auteur Sorana Munsya en antropoloog Montassir Sakhi (KU Leuven, l'UM6P) in gesprek met moderator Omar Ba (historicus).

In Tand des Tijds (La dent dure) buigt regisseur en performer Tim Natens zich over de executie van Patrice Lumumba, de eerste democratisch verkozen premier van onafhankelijk Congo. Hiervoor richt hij zich op de figuur van Gerard Soete: de Belgische politiecommissaris die in 1961 opdracht kreeg het lichaam van Lumumba te laten verdwijnen en daarbij enkele snijtanden bijhield als morbide privésouvenirs. Oorspronkelijk een Nederlandstalig stuk, presenteert Tim voor het eerst een mise-en-place in Franse versie (vertaling Isabelle Grynberg).

Kunstenaar Hamza Halloubi beschouwt in Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands het lichaam van Mehdi Ben Barka: een geanimeerde 3D-installatie van 10 minuten die ons als kijker doordringend bevraagt over kapitaal, koloniale macht, en de mogelijkheidsvoorwaarden van kunst. Met de spectrale aanwezigheid van deze verdwenen revolutionair animeert Halloubi een alternatieve vorm van geschiedsschrijving waarin feiten en fictie door elkaar lopen. De film is voorzien van Franse ondertitels.

Sorana Munsya, Montassir Sakhi en Omar Ba zullen zich samen buigen over de manier waarop Lumumba en Ben Barka de transcontinentale strijd tegen kolonisatie incarneerden. De sterk uiteenlopende artistieke strategieën van Natens en Halloubi belichten elk de diepgaande verschillen én gelijkenissen tussen de politieke erfenis van Lumumba & Ben Barka in het maatschappelijke maar ook specifiek militante geheugen. Met de pan-afrikaanse overtuiging van beide revolutionairen als uitgangspunt zal het panelgesprek terugkomen op het historisch belang van de Bandungconferentie (1955) en de Tricontinentale (1966), en op de nog steeds aanwezige erfenis van de koloniale verdeeldheid tussen Noord en Zuid.

De voertaal van het panel is Frans en zal worden afgesloten met de mogelijkheid om vragen te stellen in het Engels of het Frans; aan de sprekers en aan de artiesten.

van / met

In samenwerking met: Espace Magh

Met de steun van: Vlaamse Gemeenschapscommissie, Vlaamse Overheid.

Afbeelding poster: © Hamza Halloubi.

Een avond gewijd aan twee centrale antikoloniale figuren uit de wereldgeschiedenis, allebei prominente voorvechters van het panafrikanisme: Patrice Lumumba (1925-1961) en Mehdi Ben Barka (1920-1965). Beiden het slachtoffer van een duistere elimineringsoperatie waarbij verschillende inlichtingendiensten betrokken waren.

Twee kunstenaars belichten hun brute verdwijning vanuit verschillende perspectieven: regisseur en performer Tim Natens koos voor een theatermonoloog en filmmaker/beeldend kunstenaar Hamza Halloubi voor een multimediale 3D-installatie. Tijdens deze avond, geproduceerd door Moussem – Nomadisch Kunstencentrum, worden deze twee artistieke interventies getoond en in dialoog gebracht met een panelgesprek dat de historische context en blijvende politieke repercussies van deze twee koloniale moorden ontrafelt. Hiervoor gaan curator en onafhankelijk auteur Sorana Munsya en antropoloog Montassir Sakhi (KU Leuven, l'UM6P) in gesprek met moderator Omar Ba (historicus).

In Tand des Tijds (La dent dure) buigt regisseur en performer Tim Natens zich over de executie van Patrice Lumumba, de eerste democratisch verkozen premier van onafhankelijk Congo. Hiervoor richt hij zich op de figuur van Gerard Soete: de Belgische politiecommissaris die in 1961 opdracht kreeg het lichaam van Lumumba te laten verdwijnen en daarbij enkele snijtanden bijhield als morbide privésouvenirs. Oorspronkelijk een Nederlandstalig stuk, presenteert Tim voor het eerst een mise-en-place in Franse versie (vertaling Isabelle Grynberg).

Kunstenaar Hamza Halloubi beschouwt in Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands het lichaam van Mehdi Ben Barka: een geanimeerde 3D-installatie van 10 minuten die ons als kijker doordringend bevraagt over kapitaal, koloniale macht, en de mogelijkheidsvoorwaarden van kunst. Met de spectrale aanwezigheid van deze verdwenen revolutionair animeert Halloubi een alternatieve vorm van geschiedsschrijving waarin feiten en fictie door elkaar lopen. De film is voorzien van Franse ondertitels.

Sorana Munsya, Montassir Sakhi en Omar Ba zullen zich samen buigen over de manier waarop Lumumba en Ben Barka de transcontinentale strijd tegen kolonisatie incarneerden. De sterk uiteenlopende artistieke strategieën van Natens en Halloubi belichten elk de diepgaande verschillen én gelijkenissen tussen de politieke erfenis van Lumumba & Ben Barka in het maatschappelijke maar ook specifiek militante geheugen. Met de pan-afrikaanse overtuiging van beide revolutionairen als uitgangspunt zal het panelgesprek terugkomen op het historisch belang van de Bandungconferentie (1955) en de Tricontinentale (1966), en op de nog steeds aanwezige erfenis van de koloniale verdeeldheid tussen Noord en Zuid.

De voertaal van het panel is Frans en zal worden afgesloten met de mogelijkheid om vragen te stellen in het Engels of het Frans; aan de sprekers en aan de artiesten.

debat / performance / film / een moussem co-productie