ISLAM EN KRITISCH DENKEN #4 : Silvia Naef

Moussem & VUB-Crosstalks

ISLAM EN KRITISCH DENKEN #4 : Silvia Naef
Moussem & VUB-Crosstalks
Lezing (video): Islam en beelden – een complexe relatie
(ondertitels beschikbaar in NL, FR & EN)
Tekstpublicatie: 'Kunst brengt de mens nader tot God’ – Kunst en religie in het denken van de Libanese schilder Moustafa Farroukh (1901-1957)

Silvia Naef is gewoon hoogleraar aan de Unité d’arabe van de Université de Genève en directeur van de Master Moyen-Orient (MAMO). Ze is gespecialiseerd in de moderne kunst in de Arabische wereld en in beeldvorming binnen de islam, en publiceerde onder meer Y a-t-il une question de l’image en Islam? (2004, 2de editie 2015, vertaald in het Duits, Italiaans, Farsi, Turks en deels in het Engels) en Á la recherche d’une modernité arabe, L’évolution des arts plastiques en Egypte, au Liban et en Irak (1996, Arabisch 2008). Onlangs werkte ze mee aan Other Modernities’: Art, Visual Culture and Patrimony Outside the West, Artl@s Bulletin 9, 1 (2020) en Visual Modernity in the Arab World, Turkey and Iran: Reintroducing the ‘Missing Modern’ (Asiatische Studien/Études Asiatiques, 2016). Ze was verantwoordelijk voor het project Other Modernities: Patrimony and Practices of Visual Expression Outside the West (2013-2017), dat werd gesteund door het Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique en leidt momenteel het onderzoeksproject Diplomatie culturelle au Palais des Nations de Genève - Une étude des dons et des cadeaux des États membres de la région MENA offerts à l’Office des Nations Unies et aux agences internationales de Genève, dat wordt gesteund door de Fondation Boninchi. Ze is stichtend lid van Manazir, Swiss Platform for the Study of Visual Arts, Architecture and Heritage in the MENA Region.

In haar lezing Islam en beelden – een complexe relatie verwerpt ze de these dat de islam fundamenteel vijandig staat tegenover het beeld.

In de tekst 'Kunst brengt de mens nader tot God’ – Kunst en religie in het denken van de Libanese schilder Moustafa Farroukh (1901-1957) die de lezing begeleidt, schetst ze de geschiedenis van de houding van de islam tegenover het beeld, vanaf de grote premoderne moslimrijken tot de opkomst van het ‘moderne beeld’ vanaf de 19de eeuw.

 

LEES MEER OVER DE REEKS ISLAM EN KRITISCH DENKEN

Disclaimer
De gedachten en opinies geuit in de lezingen en publicaties behoren uitsluitend toe aan de auteur, en geven niet noodzakelijk de mening weer van de organisaties die dit programma presenteren.

In samenwerking met

ISLAM EN KRITISCH DENKEN #4 : Silvia Naef
Moussem & VUB-Crosstalks
Lezing (video): Islam en beelden – een complexe relatie
(ondertitels beschikbaar in NL, FR & EN)
Tekstpublicatie: 'Kunst brengt de mens nader tot God’ – Kunst en religie in het denken van de Libanese schilder Moustafa Farroukh (1901-1957)

Silvia Naef is gewoon hoogleraar aan de Unité d’arabe van de Université de Genève en directeur van de Master Moyen-Orient (MAMO). Ze is gespecialiseerd in de moderne kunst in de Arabische wereld en in beeldvorming binnen de islam, en publiceerde onder meer Y a-t-il une question de l’image en Islam? (2004, 2de editie 2015, vertaald in het Duits, Italiaans, Farsi, Turks en deels in het Engels) en Á la recherche d’une modernité arabe, L’évolution des arts plastiques en Egypte, au Liban et en Irak (1996, Arabisch 2008). Onlangs werkte ze mee aan Other Modernities’: Art, Visual Culture and Patrimony Outside the West, Artl@s Bulletin 9, 1 (2020) en Visual Modernity in the Arab World, Turkey and Iran: Reintroducing the ‘Missing Modern’ (Asiatische Studien/Études Asiatiques, 2016). Ze was verantwoordelijk voor het project Other Modernities: Patrimony and Practices of Visual Expression Outside the West (2013-2017), dat werd gesteund door het Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique en leidt momenteel het onderzoeksproject Diplomatie culturelle au Palais des Nations de Genève - Une étude des dons et des cadeaux des États membres de la région MENA offerts à l’Office des Nations Unies et aux agences internationales de Genève, dat wordt gesteund door de Fondation Boninchi. Ze is stichtend lid van Manazir, Swiss Platform for the Study of Visual Arts, Architecture and Heritage in the MENA Region.

In haar lezing Islam en beelden – een complexe relatie verwerpt ze de these dat de islam fundamenteel vijandig staat tegenover het beeld.

In de tekst 'Kunst brengt de mens nader tot God’ – Kunst en religie in het denken van de Libanese schilder Moustafa Farroukh (1901-1957) die de lezing begeleidt, schetst ze de geschiedenis van de houding van de islam tegenover het beeld, vanaf de grote premoderne moslimrijken tot de opkomst van het ‘moderne beeld’ vanaf de 19de eeuw.

 

LEES MEER OVER DE REEKS ISLAM EN KRITISCH DENKEN

Disclaimer
De gedachten en opinies geuit in de lezingen en publicaties behoren uitsluitend toe aan de auteur, en geven niet noodzakelijk de mening weer van de organisaties die dit programma presenteren.

lezing / debat / een moussem co-productie