Samah Hijawi

Godefroid: The Bastard Son of Antar Bin-Shaddad

Première in M-Museum 15,16,17.11.19 - 16:00 - Playground Festival - gratis

Een verhaal dat tijd en geografie overstijgt brengt de kunstenaar en haar grootmoeder in Palestina, samen met twee bekende Europese historische figuren; Godefroid de Bouillon, bekend als de eerste koning van Jeruzalem, en de 16de-eeuwse schilder Pieter Bruegel. De tijd stort in elkaar terwijl we duizenden jaren heen en weer reizen - van Jeruzalem, naar Brussel, naar Londen en terug naar Jeruzalem.
In navolging van de niet-lineaire hakawati-structuur worden personen en beelden op een speelse manier ontheemd en opnieuw gecontextualiseerd in een koloniale geschiedenis. Met behulp van verschillende vormen van collage nodigt Hijawi ons diplomatisch uit om te kijken naar hoe macht diep ingebed is in gecanoniseerde Europese kunstwerken.


Samah Hijawi is een kunstenaar en onderzoeker die doctoreert in de kunstpraktijk aan de ULB en de Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, België. In haar multimediale werk verkent ze de esthetiek van de representatie, in kunstwerken die verwijzen naar de geschiedenis van Palestina. Deze voorstelling maakt deel uit van een groter werk getiteld Chicken Scribbles and the Dove that Looks like a Frog.

van / met

Creation & performance: Samah Hijawi | Dramaturgy: Reem Shilleh | Technician Gregor Van Mulders | Production: Kunstenwerkplaats Pianofabriek | Co-production: BOZAR, Chaire Mahmoud Darwich, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Moussem, A.M. Qattan Foundation, KAAP | Coaches: Frederik Le Roy, Sana Ghobbeh, Einat Tuchman & Lilia Mestre.
With the support of: de Vlaamse Gemeenschap, MMAG Foundation, Nadine, en De School van Gaasbeek.

Première in M-Museum 15,16,17.11.19 - 16:00 - Playground Festival - gratis

Een verhaal dat tijd en geografie overstijgt brengt de kunstenaar en haar grootmoeder in Palestina, samen met twee bekende Europese historische figuren; Godefroid de Bouillon, bekend als de eerste koning van Jeruzalem, en de 16de-eeuwse schilder Pieter Bruegel. De tijd stort in elkaar terwijl we duizenden jaren heen en weer reizen - van Jeruzalem, naar Brussel, naar Londen en terug naar Jeruzalem.
In navolging van de niet-lineaire hakawati-structuur worden personen en beelden op een speelse manier ontheemd en opnieuw gecontextualiseerd in een koloniale geschiedenis. Met behulp van verschillende vormen van collage nodigt Hijawi ons diplomatisch uit om te kijken naar hoe macht diep ingebed is in gecanoniseerde Europese kunstwerken.


Samah Hijawi is een kunstenaar en onderzoeker die doctoreert in de kunstpraktijk aan de ULB en de Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, België. In haar multimediale werk verkent ze de esthetiek van de representatie, in kunstwerken die verwijzen naar de geschiedenis van Palestina. Deze voorstelling maakt deel uit van een groter werk getiteld Chicken Scribbles and the Dove that Looks like a Frog.

performance / een moussem co-productie

gratis 15/11/19 - 17/11/19