Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands: zo heet de solotentoonstelling van Moussem-resident Hamza Halloubi, meteen ook de titel van één van de twee indrukwekkende creaties die in premiere zullen gaan op 13 september in De Pont.
In zijn meest recente werk keert Halloubi zich naar de mysterieuze verdwijning van Mehdi Ben Barka (1920-1965), een invloedrijke Marokkaanse oppositieleider en sleutelfiguur binnen de antikoloniale bevrijdingsstrijd. Ben Barka werd in 1965 ontvoerd in Parijs – zijn lichaam werd nooit teruggevonden. Volgens onderzoeksjournalist Ronen Bergman werd Ben Barka vermoord en begraven op de plek waar nu de Fondation Louis Vuitton staat, het privémuseum van multimiljardair Bernard Arnault. In de videoinstallatie laat Halloubi over twee kanalen van 3D-animatiefilm Ben Barka’s geest (zijn lichaam? zijn stem?) door het lege gebouw van de Fondation dwalen, een spectrale aanwezigheid uit het revolutionair verleden die ons confronteert met de vervlechting van kunst, macht, dominatie en kapitaal in onze tijd.
VIZOR is Halloubi’s eerste langspeelfilm waarin het hoofdpersonage ontdekt dat hij getrouwd is met zijn eigen zus. Het onontwarbaar web van gevoelens dat de man probeert te ontvluchten loopt over in de al even grote impasse van de verhaallijn zelf: VIZOR tast de grenzen af van het filmmedium in een gedurfde visuele stijl, waarin verhalen over corruptie, gentrificatie en de complexiteit van de Marokkaanse samenleving losjes en open naast elkaar lopen.
Voor persverzoeken over de expo, contacteer Nanneke Pieters: pressoffice@depont.nl
Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands is een co-productie van Moussem, in samenwerking met galerij Tegenboschvanvreden en De Pont.
Met de steun van: Vlaamse overheid & VGC.
Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands: zo heet de solotentoonstelling van Moussem-resident Hamza Halloubi, meteen ook de titel van één van de twee indrukwekkende creaties die in premiere zullen gaan op 13 september in De Pont.
In zijn meest recente werk keert Halloubi zich naar de mysterieuze verdwijning van Mehdi Ben Barka (1920-1965), een invloedrijke Marokkaanse oppositieleider en sleutelfiguur binnen de antikoloniale bevrijdingsstrijd. Ben Barka werd in 1965 ontvoerd in Parijs – zijn lichaam werd nooit teruggevonden. Volgens onderzoeksjournalist Ronen Bergman werd Ben Barka vermoord en begraven op de plek waar nu de Fondation Louis Vuitton staat, het privémuseum van multimiljardair Bernard Arnault. In de videoinstallatie laat Halloubi over twee kanalen van 3D-animatiefilm Ben Barka’s geest (zijn lichaam? zijn stem?) door het lege gebouw van de Fondation dwalen, een spectrale aanwezigheid uit het revolutionair verleden die ons confronteert met de vervlechting van kunst, macht, dominatie en kapitaal in onze tijd.
VIZOR is Halloubi’s eerste langspeelfilm waarin het hoofdpersonage ontdekt dat hij getrouwd is met zijn eigen zus. Het onontwarbaar web van gevoelens dat de man probeert te ontvluchten loopt over in de al even grote impasse van de verhaallijn zelf: VIZOR tast de grenzen af van het filmmedium in een gedurfde visuele stijl, waarin verhalen over corruptie, gentrificatie en de complexiteit van de Marokkaanse samenleving losjes en open naast elkaar lopen.