Haythem Zakaria

Moussem Vitrine

Haythem ZAKARIA, geboren in 1983 in Tunis, woont en werkt in Parijs. Zijn plastische creaties, grotendeels doordrongen van de soefi-spiritualiteit, gebruiken onconventionele visuele technieken (glitch, meta-beeld, cine proces) die hem oriënteren en hem betrekken bij het experimenteren met matrix- en protocol-dispositieven. Op die manier exploreert hij methoden die het beeld ‘over-produceren’ d.m.v. integratie, transplantatie en superpositie van visuele of geluidsinformatie. Zijn creaties zijn de vrucht van een introspectie in de richting van het beeld, via het beeld en in het beeld. Ze onthullen diverse en onvermoede universums en genereren zoiets als visuele partituren, die via onmiddellijke sensoriële gewaarwording en via reflectie gelezen of ontcijferd kunnen worden.

Haythem Zakaria is de tweede kunstenaar die we presenteren in het kader van Moussem Vitrine

 

Haythem Zakaria over ///..///..///, het werk dat hij in dit kader presenteert:

This installation is made out of three glass cubes separated from each other by a ten centimeter gap. Inside each solid a cloud of waves has been engraved using a laser. These waves are a visual representation of white noise. White noise is a random signal (or process) with a flat power spectral density.Frequency captured here lead to the drawing of a sound landscape frozen in the glass. This sound, anatomized and fossilized as such, is articulated in a way that produces visual rhythm based on continuous distribution and blank turns.Guests are encouraged to observe more closely changes and variations. It is a double observation based on two different scales: molecular and cosmic. Where the two meet, spectators can then hear haunted echoes of troubled memories from a faraway past.

Triptic, 3D laser engraving on optical glass, 3×1000cm³, 2012
Conception 3D : Marwen El Bekri

www.haythemzakaria.com

Haythem ZAKARIA, geboren in 1983 in Tunis, woont en werkt in Parijs. Zijn plastische creaties, grotendeels doordrongen van de soefi-spiritualiteit, gebruiken onconventionele visuele technieken (glitch, meta-beeld, cine proces) die hem oriënteren en hem betrekken bij het experimenteren met matrix- en protocol-dispositieven. Op die manier exploreert hij methoden die het beeld ‘over-produceren’ d.m.v. integratie, transplantatie en superpositie van visuele of geluidsinformatie. Zijn creaties zijn de vrucht van een introspectie in de richting van het beeld, via het beeld en in het beeld. Ze onthullen diverse en onvermoede universums en genereren zoiets als visuele partituren, die via onmiddellijke sensoriële gewaarwording en via reflectie gelezen of ontcijferd kunnen worden.

Haythem Zakaria is de tweede kunstenaar die we presenteren in het kader van Moussem Vitrine

 

Haythem Zakaria over ///..///..///, het werk dat hij in dit kader presenteert:

This installation is made out of three glass cubes separated from each other by a ten centimeter gap. Inside each solid a cloud of waves has been engraved using a laser. These waves are a visual representation of white noise. White noise is a random signal (or process) with a flat power spectral density.Frequency captured here lead to the drawing of a sound landscape frozen in the glass. This sound, anatomized and fossilized as such, is articulated in a way that produces visual rhythm based on continuous distribution and blank turns.Guests are encouraged to observe more closely changes and variations. It is a double observation based on two different scales: molecular and cosmic. Where the two meet, spectators can then hear haunted echoes of troubled memories from a faraway past.

Triptic, 3D laser engraving on optical glass, 3×1000cm³, 2012
Conception 3D : Marwen El Bekri

www.haythemzakaria.com

beeldende kunst / moussem ontvangt